Boven-Suriname Adventure (Raften en kabelbaan) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sabine, Anouk, Michelle en Maaike - WaarBenJij.nu Boven-Suriname Adventure (Raften en kabelbaan) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sabine, Anouk, Michelle en Maaike - WaarBenJij.nu

Boven-Suriname Adventure (Raften en kabelbaan)

Door: SH

Blijf op de hoogte en volg Sabine, Anouk, Michelle en Maaike

11 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Gister hebben we een dagtripje gedaan naar het Zuiden. In totaal gingen we met 13 personen. De heenweg zouden we langs de weg gaan ontbijten, dit hebben we gedaan, maar wel met kroketten, loempia's en gebakken banaan, haha. Een stevig ontbijt dus, waar we allemaal flink vol van zaten.

Na een busrit van ongeveer 3,5 uur kwamen we aan op het eiland waar we in de raftboot zouden stappen. We konden ons daar nog even omkleden en gebruik maken van het toilet en dan zouden we gaan. Zo gezegd zo gedaan, daar stonden we dan met onze helmen op en ons zwemvest aan, klaar om te gaan. Eenmaal in de raftboot bleek het meer gewoon roeien als raften te zijn. We hebben 1 stroomversnelling gehad waarbij we allemaal kleddernat werden en toen waren we alweer op het eiland waar we van de kabelbaan zouden gaan. We konden steeds in groepen van 4 a 5 personen van de kabelbaan. Wij gingen met ons 4en als laatste groep. Terwijl de eerste groep vertrokken was, mochten wij zwemmen naar de rotsen die ongeveer midden op het meer lagen. Hier hebben we lekker even kunnen zonnen. Inmiddels was de eerste groep terug gekomen en kon de tweede groep gaan. Die lagen bij ons op de rotsen, dus zij moesten weer naar de kant. Ik zou foto's van hen maken vanaf de rotsen terwijl ze van de kabelbaan kwamen, dus wij bleven met zn 4en (zonder gids) achter op die rotsen. Na ongeveer een kwartiertje begonnen we eens om ons heen te kijken. Nergens de eerste groep, nergens de gids, nergens iemand. Hm, we wilden toch eigenlijk wel terug. Dus daar gingen we dan, met ons 4en half tegen de stroming in terug zwemmen naar de boot waar we ook mee het water in waren gekomen. Dat was uiteindelijk nog het moeilijkst, want probeer maar is vanaf een punt waar je niet kunt staan, weer in een bootje te komen met een vrij hoge rand. Afijn, Anouk ging als eerste en met wat klim en klauter werk kwam ze er zo ongeveer heelhuids in. Daarna ging Maaike. Michelle en ik hielden de boot vast en hebben Maaike zo ongeveer die boot ingeduwd, haha. Pas daarna kwamen we erachter dat de boot nog iets verder naar de kant kon. Daar zat een boomstam waar we zo op konden gaan staan en dan konden we zo die boot in klimmen. Dus Michelle en ik konden op ons dooie gemakje, zonder moeite weer aan de kant komen, haha.

Afijn, op zoek naar de gids. Was die man toch nergens te bekennen en de eerste groep die was teruggekomen van de kabelbaan ook niet. Na ongeveer een half uur kwam de gids terug lopen met die eerste groep. Hadden ze eten gehaald voor de lunch. Allemaal hartstikke fijn en lekker natuurlijk, maar lijkt me toch niet de bedoeling dat wij alleen worden gelaten! Nu lopen wij niet in 7 sloten tegelijk, maar toch.

Nou, de tweede groep kwam ook terug en toen mochten wij eindelijk gaan. We werden eerst helemaal ingesnoerd met banden en toen werd ons uitgelegd hoe we onze lijnen vast moesten maken aan de kabelbaan. Safety first. Dat is ons heel vaak gezegd, elke keer als we op een platform kwamen, moesten we ons eerst vastklikken aan de lijn die om de boom zat. Nooit los op het platform gaan staan. Pas als we dan onze lijnen om van de kabelbaan te gaan hadden vastgezet, mocht de lijn die aan de boom zat los. En dan was het heel simpel "Gewoon gaan zitten". Gewoon gaan zitten? We zitten ik weet niet hoe hoog! Bij de eerste keer was het voor ons allemaal nog even wennen en een beetje spannend, maar daarna vonden we het allemaal super leuk. We hadden 2 gidsen mee die super aardig waren en overal mee wilden helpen. Ze waren ook lekker een beetje aan het dollen met ons en dat maakte de sfeer erg gezellig. Na de laatste kabel mochten we ook nog in 'de Swing'. Gewoon een touw aan een boom waar we aan werden vastgeknoopt en dan moesten we van een houten stelling afspringen. Ook dat was weer super leuk.

Nu moesten we weer verder raften, of nouja, raften, gewoon roeien kun je beter zeggen. We zijn nog in een paar kleine stroomversnellinkjes gekomen, maar dat was het ook. De stroomversnellingen waren steeds wel leuk, maar we hadden er allemaal een stuk meer van verwacht.

Omdat het bij de kabelbaan allemaal heel lang duurde, konden we ook niet meer abseilen en hebben we de dorpswandeling ook niet gedaan. Dit stelde wel teleur. We hadden allemaal heel graag willen abseilen en we hebben daar immers ook voor betaald. Het laatste woord is hier met de touroperator dan ook nog niet over gesproken.

Eenmaal in de bus terug bleek er iets mis te zijn met de filter. Dus in the middle of nowhere gestrand met de bus, konden we even een tussenstop houden. Na ongeveer 10 minuten konden we weer verder en sindsdien bleef de bus elk kwartier stil vallen. Dan moest het filter weer even schoongepompt worden en dan konden we weer verder. Dat duurde allemaal heel erg lang. Gelukkig had de gids al gebeld met een monteur en die monteur had een andere bus meegenomen die we konden gebruiken. Dus waar we elkaar onderweg zouden kruisen, konden we overstappen in een andere bus. Gelukkig konden we toen in 1 keer doorrijden. Uiteindelijk waren we rond 11 uur thuis, terwijl we eigenlijk rond 8 uur al thuis hadden moeten zijn. We hebben dus een mega lange dag gehad van 07:00 tot 23:00. Eenmaal thuis gekomen waren we allemaal gesloopt en zijn we lekker naar bed gegaan.

Vandaag gaan we lekker uitrusten op White Beach!

Foto's van de Boven-Suriname Adventure trip volgen nog, dus hou de site in de gaten!

• 11 Mei 2014 - 22:28

@lice:

Super avontuurlijk! Zijn jullie ieder weekend vrij?

• 12 Mei 2014 - 01:52

Sabine:

Hoi Alice,

Ja we zijn ieder weekend vrij en ook iedere vrijdag! Superdeluxe dus. We hoeven alleen maar van maandag t/m donderdag stage te lopen van 07:00 tot 15:00. En het komt regelmatig voor dat het zo rustig is dat we eerder naar huis mogen, dus de dagen duren niet lang hier!

• 12 Mei 2014 - 21:20

Marleen Blaauw:

hoi Anouk en de rest van de meiden ,
    Dus hebben 'n leuke trip gemaakt zo beleef jullie nog eens wat maar in ieder geval geniet ervan Gr van de tante van Erwin

• 13 Mei 2014 - 09:11

@lice:

Leuke foto's. Spannend, die kabelbaan door de jungle. Heb je ook al interessante beestjes ontmoet?

• 13 Mei 2014 - 17:37

Sabine:

Ja Alice! Ik heb een heel interessant beestje op mn arm laten lopen ... een tarantula! Haha. En verder is alles hier een stuk groter. Grote motten, grote torren, grote spinnen, grote KAKKERLAKKEN. Brrrr. We hadden er laatst 1tje op onze slaapkamer. Echt een joekel. Maar gelukkig hebben we daar van die spray voor, alleen die moet je op hun buik sprayen en dat is nogal lastig, uiteindelijk wel gelukt, gelukkig. Verder hebben we bij de vorige tocht nog cappucijneraapjes, brulapen, slingerapen en doodshoofdaapjes gezien. Dat was wel echt super leuk. En ze hebben in de jungle ook hele mooie grote vlinders met felle kleuren, ook supergaaf!