Stone Island - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sabine, Anouk, Michelle en Maaike - WaarBenJij.nu Stone Island - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sabine, Anouk, Michelle en Maaike - WaarBenJij.nu

Stone Island

Door: SH

Blijf op de hoogte en volg Sabine, Anouk, Michelle en Maaike

22 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Afgelopen vrijdag en zaterdag zijn we naar Stone Island geweest. Dit was een twee daagse trip. Stone Island ligt aan het Brokopondo Stuwmeer. Dit meer is gegraven in opdracht van een Nederlandse man. Er staan nog veel oude bomen in het meer, want bij het graven is besloten om de bomen niet om te zagen. Dit geeft nu een heel apart en mooi effect!

We begonnen de reis vanuit Paramaribo en hebben eerst nog 3 anderen opgehaald die ook met ons meegingen. Daarna zijn we door districten Wanica en Para gereden en hebben we onderweg nog het indianendorp Powakka en Klaaskreek bezocht. Daarna zijn we naar de stuwdam gereden. Hier hadden we een schitterend uitzicht over het stuwmeer. Na de tussenstop bij het stuwmeer zijn we verder gereden naar Stone Island. Helaas werden we daar verwelkomt door een flinke tropische stortbui, maar later werd het gelukkig droog en konden we genieten van een schitterende zonsondergang. Ook hebben we nog een grote kaaiman zien zwemmen in het meer. Jammer genoeg hebben we hier geen duidelijke foto van kunnen maken omdat hij alleen zijn kop boven water had en hij was te ver weg ... We zijn die avond op tijd naar bed gegaan om de volgende ochtend vroeg op te staan om de zonsopgang te bekijken. Dit was echt heel mooi en het vroege opstaan was het zeker waard!

Tijdens het ontbijt kregen we bezoek van een papegaai. Deze had alleen nog een beetje moeite met vliegen, aangezien zijn landingen niet echt goed verliepen. Zo lande hij terwijl we aan het eten waren op mijn hoofd. Gezellig!

Na het ontbijt zijn we met een bootje het stuwmeer opgevaren om piranha's te gaan vangen! In totaal hebben we er 3 gevangen! Vervolgens zijn we nog naar een klein strandje gegaan om daar van het heerlijke (warme!) water te genieten. Bij terugkomst konden we nog even relaxen en toen was het alweer tijd voor de lunch. Bij de lunch kregen we ook onze zelf gevangen piranha's te eten! Deze smaakten verassend goed!

Na de lunch hebben we onze reis weer vervolgd naar Paramaribo én hebben we onderweg nog even een grote Nederlandse vlag gescoord. De kleinzoon van meneer Tjon vond het namelijk nodig om een grote Braziliaanse vlag voor het huis te hangen. Daar gaan wij natuurlijk niet mee akkoord! Dus, die van ons gaat er ook bij!

Moe en slaperig van de reis hebben we 's avonds nog even lekker een pannekoek gegeten bij het Pannekoeken en Poffertjes café en zijn we vervolgens op tijd naar bed gegaan.

Het was weer een schitterende trip!

• 23 Juni 2014 - 11:32

Johan Spies:

hai zuster,
    opnieuw genoten van jullie verslag, kijkend naar de foto's en jullie verslagen lezend moet je wel heel rijk aan ervaringen terugkomen!!!
    Geniet er nog even van, het gaat nu snel!!!
    Groeten Johan

• 23 Juni 2014 - 20:54

@lice:

Prachtig, dat meer met die bomen. En ook nog piranha op het menu! Hoe eet je die? Gekookt? Gegrild? Echte vissmaak of wat moet ik me er bij voorstellen?

• 24 Juni 2014 - 17:51

Sabine:

We komen zeker rijk aan ervaringen terug Johan en het gaat zeker snel! Over 3 weken zijn we al weer thuis, de tijd is echt voorbij gevlogen!

En het meer is inderdaad schitterend Alice. De piranha smaakt gewoon naar een gebakken visje van de markt, maar dan net even anders, wel heel lekker! Hij wordt gewoon gekruid en dan gebakken in de pan. Heel bijzonder, maar het smaakte verassend goed!

• 02 Januari 2015 - 14:15

Cor Knuiman :

Hallo daar. Top verslag.
    Wij denken eraan juni 2015 ook naar Surinamete gaan. Lezen echter overal ddat het daar dan regentijd Is Hoe is jullie ervaring daarmee?

• 02 Januari 2015 - 14:24

Sabine:

Hoi Cor,

Dat klopt. Het is dan inderdaad regentijd. Mijn advies zou zijn om in november/december/januari te gaan, als je mooi weer wil hebben. Op zich is de regentijd prima te doen. Wij vertrokken uit Suriname midden juli, toen ging het er flink op wat regen en storm betreft. Mooi weer is bij de meeste trips echt wel een must, dus als je wil gaan, zou ik echt in de droge tijd gaan.

Groetjes, Sabine